Helsesøstrene på Kjelsås

Helsesøstrene Marit og Reidun

Kjelsås skole har to helsesøstre. Marit er nyansatt og skal være her fire dager i uken, mens Reidun fortsetter i arbeidet en og en halv dag per uke.

En helsesøster er en sykepleier som har ett år videreutdanning for å kunne arbeide med forebyggende og helsefremmende arbeid for og med barn, unge og deres foreldre.

Marit har vært sykepleier i 16 år. Hun har i mange år jobbet på en barneavdeling på Rikshospitalet, avdeling for kreft og blodsykdommer. I tillegg til videreutdanning som helsesøster har hun bachelorgrad i fysisk aktivitet og helse fra Norges Idrettshøgskole.

Hun gleder seg til å jobbe som helsesøster ved Kjelsås skole, og ser frem til å bli kjent med lærere og elever.

Reidun arbeidet som sykepleier på barneavdelingen på Ullevål sykehus før hun utdannet seg til helsesøster. Hun har arbeidet som helsesøster både på helsestasjonen og i skolehelsetjenesten i Bydel Nordre Aker siden år 2000.

I 2008 tok hun permisjon for å seile jorden rundt og var så heldig å oppleve mye og treffe hyggelige mennesker og barn rundt om i verden, både de som hadde nok mat og kjærlighet og de som ikke hadde det. I fire år bodde hun fast i Asia og var frivillig i en organisasjon som bidro med helsesjekk, vaksinering, tannlegekonsultasjoner og hyggelige gjøremål for barn og unge i Phnom Penh i Kambodsja. Hun var også frivillig i sjømannskirken i Singapore.

Nå er ringen sluttet og hun er tilbake på Kjelsås skole og gleder seg til videre samarbeide med elever og foresatte.