Hovedseksjon

Ofte stilte spørsmål

Læringsbrettet – pedagogisk bruk

Hva er målet for den digitale satsingen?

Målet er økt læringsutbytte for hver enkelt elev. Hovedfokuset er tilpasset opplæring og god vurderingspraksis. 

Har læringsbrettet erstattet lærebøkene?
Nei, etter oppstart med læringsbrett på Kjelsås skole har det ikke vært noen endring i elevenes tilgang til fysiske lærebøker. Skolen har en tradisjon for at undervisningen ikke er lærebokstyrt. Det kjøpes inn bøker etter behov og ofte da som klassesett til bruk på skolen. I noen tilfeller kjøpes det til et helt trinn, for eksempel engangsbøker. Etter at skolen tok i bruk nytt økosystem for digitale læremidler har elever og lærere fått tilgang til flere læreverk enn tidligere.

Hvordan skal dere ivareta utviklingen av elevenes håndskrift, og gi dem nok skriveerfaring til å kunne skrive for hånd?
Læringsbrettet vil ikke erstatte håndskrift, elevene skal fortsatt jobbe med oppgaver som krever at de skriver for hånd. Ofte kan elevene velge om de vil skrive på læringsbrettet eller for hånd.
I læreplanen er et av kompetansemålene etter 4. trinn at elevene skal kunne skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur.  

Hvordan unngår vi for mye skjermtid på skole og AKS? 
På skolen vil det som før være varierte aktiviteter. Læringsbrettet benyttes kun der hvor læreren vurderer det som hensiktsmessig for elevenes læring. 

 

Læringsbrettet – tilgang og innhold

Hva er administrert Apple-ID?

Det er ikke lov til å benytte privat Apple-ID på skolens læringsbrett. Elevene får en egen administrert Apple-ID-er som opprettes og eies av Utdanningsetaten i Oslo. Disse er utviklet spesielt for skole. Det er andre brukerbetingelser og vilkår for elevenes personvern enn det er på vanlig Apple-ID. 
Osloskolen bruker administrerte Apple-ID-kontoer for enklere å gi elevene tilgang til lagringsplass (iCloud) og sikkerhetskopiering av innhold. I tillegg gir administrert Apple-ID læreren et verktøy som støtter opp om digital klasseromsledelse og verktøy som bidrar til høy faglig aktivitet i klasserommet. 

Hvordan installeres appene på læringsbrettene?

Det er skolen som bestemmer hvilke apper som skal installeres. Enkelte apper kan også gjøres tilgjengelig i App-portalen hvor elevene selv kan laste dem ned. 

Skal læringsbrettet oppdateres hjemme?
Ja, gjennomfør gjerne oppdatering hjemme.

Hva gjør vi hvis barnet har glemt koden til læringsbrettet?

Hvis man har glemt koden må eleven gir beskjed til læreren som tar kontakt med IKT som nullstiller koden. Eleven må etter nullstilling av koden opprette en ny kode. Arbeider på læringsbrettet blir ikke berørt av dette. 

Er det installert filter på læringsbrettene?
Ja, se egen nettside om innholdsfilter.

Kan vi foresatte aktivere restriksjoner på læringsbrettet når den er hjemme?

Uansett filter eller ikke, anbefaler vi at man i samhandling med barna forholder seg til læringsbrett som om det ikke finnes filter.  

 

Læringsbrettet

Kan vi merke læringsbrettet med navn?

Læringsbrettet kommer med et merke med brukeridentifikasjon. Dette skal ikke fjernes og det er ikke tillatt å sette på egne klistermerker.

Kan vi bytte deksel på læringsbrettet?

Nei, dekselet skal ikke tas av. 

Får eleven tastatur til læringsbrettet?

5. og 6. trinn har tilgang til eksterne tastaturer for lengre skriveøkter.

Hvordan skal læringsbrettet oppbevares for eksempel på vei til og fra skolen?

På vei til og fra skolen skal brettet oppbevares i sekken. Vær obs på vannflasker og lignende, og sørg for at disse ikke lekker og at de ligger atskilt i egne lommer. 

Det kan være at vi knuser skjermen, ønsker skolen å fikse dette eller ordner man det på egen hånd?

Skolen ønsker å ta hånd om dette. Ta kontakt med kontaktlærer ved uhell.