På Kjelsås skole er vi så heldige å ha en byomfattende spesialavdeling for elever som har autismespekterforstyrrelser. Spesialavdelingen har navnet s-klasse, og vi opplever at s-klassen tilfører noe ekstra og positivt til skolen vår. Vi har til sammen åtte plasser for elever på 1.–7. trinn.
Personalgruppen i avdelingen er satt sammen av forskjellig kompetanse som utfyller hverandre til en bred faglig helhet og består av spesialpedagog og undervisningspersonale, miljøterapeuter, omsorgsarbeider, assistenter og en avdelingsleder.
Opplæringstilbudet er individuelt tilpasset den enkelte elev, og alle har vedtak om spesialundervisning. Elevene har individuell opplæringsplan (IOP) utarbeidet på grunnlag av elevens enkeltvedtak om spesialundervisning og sakkyndig vurdering.
Elevene har behov for tydelig struktur i hverdagen for å lære og for å bli selvstendige, og vi følger TEACCH-metoden. TEACCH er en helhetlig pedagogisk metode som strukturerer omgivelsene og opplæringen etter fem prinsipper.
- visuell uttrykksform
- fysisk struktur
- daglig timeplan
- individuell arbeidsplan
- rutiner
Målet er god livskvalitet og en meningsfull hverdag gjennom læring, mestring og utvikling for den enkelte elev. I tillegg til målene i læreplan for kunnskapsløftet (LK20), jobber vi med mål innenfor:
- alternativ supplerende kommunikasjon (ASK)
- sosial kompetanse
- sosiale historier
- selvhjelpsferdigheter (ADL)
- andre mål som er viktige for elevens livskvalitet
Elevene har undervisning individuelt og i smågrupper. Elevene har tilgang til eget rom ved behov for pauser, individuelt arbeid og skjerming. Tilpasset den enkeltes behov, og når det er hensiktsmessig, får enkeltelever tilbud om å hospitere i ordinær klasse på skolen. S-klassen deltar på skolens fellessamlinger og er med på turene som passer for våre elever.
Dersom du har ytterligere spørsmål om spesialgruppen/s-klassen, må du gjerne ta kontakt med avdelingsleder, Ann Cathrin Edvardsen Handegård, mobil 980 37 477 eller e-post ann.handegard@osloskolen.no.